Belváros-Lipótváros

Gyakori Kérdések

Általános kérdések

Miért kell a parkolásért fizetni?
A parkolási díj egy szabályozási eszköz. A motorizáció fejlődésével a nagyvárosok központjában és egyes részein ugrásszerűen nőtt azok száma, akik parkolni szeretnének, ezért vált szükségessé a szabályozás, a fizető övezetek kijelölése. A megfelelő mértékű várakozási díj hivatott a kereslet- kínálat egyensúlyának megteremtésére.
Ki állapítja meg a közterületi várakozási díjakat?

A közterületi várakozási díjakat törvényi előírás szerint a közút kezelője, Budapesten a Fővárosi Önkormányzat, rendeletében állapítja meg. A 30/2010. (VI.4) Főv. Kgy. rendelet a fővárosban öt különféle díjtételi területet határoz meg. Törvényi előírás szerint a legmagasabb várakozási díj a 95-ös benzin egy bizonyos időszakra vonatkotatott átlagárának kétszeresét nem haladhatja meg.

A pótdíjak mértékét a Közúti Közlekedési törvény szabályozza, ez a tényleges tarifa és a befizetés időpontjától függően változó összeg.

A parkolás üzemeltetők javaslatot tesznek ugyan a díjak mértékére, de nem dönthetnek azokról.

Milyen szabály írja elő a fizetési kötelezettséget és hol találhatom meg?
A Közúti közlekedési törvény, illetve a Fővárosi Közgyűlés rendeletben szabályozza a fizető parkolás kérdését. A jelenleg hatályos fővárosi rendelet száma 30/2010. (VI.4) Főv. Kgy. rendelet Budapest főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról. A rendelet szövege megtalálható a budapest.hu honlap "online törvény és rendelettár" menüpontjánál.
Mi lesz a sorsa a befizetett parkolási díjaknak?
A befolyó parkolási díjak működési költséggel csökkentett "eredménye" a tulajdonos önkormányzatok részére teljes egészében átadásra kerül.

Parkolási díjfizetéssel kapcsolatos kérdések

Milyen módon lehet parkolójegyet vásárolni?
Parkolójegyet a jegykiadó automatáknál parkolókártyával vagy érmével (5-10-20-50-100-200 Ft), illetve - a mobil telefonos fizetési rendszerbe történt előzetes regisztráció után, vagy AD-HOC módon is - mobil telefonon keresztül lehet váltan
Van-e türelmi idő a jegyvásárlásra?
A jogszabály kizárólag a szabályosan megváltott és kihelyezett jegyek érvényességének lejárta után biztosít türelmi időt. Ha a jegyet egy óránál rövidebb időre váltották meg, akkor a türelmi idő öt perc, ha egy órára, vagy ennél hosszabb időre váltották meg akkor tizenöt perc. Nincs türelmi idő közvetlenül a várakozás megkezdése után. A gépkocsival történő megállás után haladéktalanul jegyet kell váltani, vagy elindítani a mobiltelefonos parkolást.
Pénzt szeretnék váltani a díjfizetés megkezdése előtt, van-e erre lehetőség?
Természetesen igen, de ezt nem a parkolás kezdetekor és nem a fizető övezetben kell megtenni! Tapasztalataink szerint a belvárosi üzletek nemigen szeretik a csak pénzváltás céljából érkező ügyfeleket, több helyen el is utasítják az ilyen kérést. A pénzváltás így elhúzódhat, ezalatt lehetséges, hogy pótdíjazzuk a gépjárművet, és ez a jogszabály alapján nem törölhető. Budapesten 1996-óta létezik a jegykiadó automatás díjfizetési rendszer, a kezdetektől fogva minden készülék parkolókártyát is elfogad, mely mentesít az aprópénz keresés nehézségei alól. A mobil telefonos díjfizetés szintén szükségtelenné teszi az aprópénz használatát. Aki mégis készpénzzel kíván fizetni, annak előre kell gondoskodnia a megfelelő érmékről.
Nem működik az automata, mit tegyek?
A készülék hibáját a kezelő panel bal felső sarkában lévő piros villogó LED jelzi. Ebben az esetben kérjük, váltsa meg parkolójegyét a legközelebbi automatánál. Az automaták hibáját a készülékeken feltüntetett számon be lehet jelenteni.
Nem fogadja el az automata az érmét, mit tegyek?
A pénzérmék a használat során szennyeződnek, bizonyos érmék elektrosztatikusan feltöltődnek, így megváltozhat olyan tulajdonságuk, amely alapján a berendezés az érméket felismeri. Célszerű a visszautasított, szennyezett érmét megtisztítani, megdörzsölni.
Nem tudok mobil telefonnal fizetni, mit tegyek?

A választott szolgáltatónál kell érdeklődni a használat pontos jogi-, pénzügyi- és technikai kérdéseiről.

A sikertelen mobil telefonos díjfizetési kísérlet nem mentesít a parkolási díj megfizetésének kötelezettsége alól!

A mobil telefonos díjfizetési rendszer használatának részletes tájékoztatója a szolgáltatók honlapjain található.
Már regisztrált előfizető vagyok, mégsem tudok a mobil telefonommal parkolási díjat fizetni. Mit tegyek?

A mobil telefonos díjfizetési rendszer technikai üzemeltetését nem a parkolás üzemeltetők végzik, így az esetleges hibákat sem tudják elhárítani. Hibabejelentéssel illetve technikai tanácsadásért kérjük, vegye fel a kapcsolatot a mobil telefonos fizetést biztosító szolgáltatójával.

A sikertelen mobil telefonos díjfizetési kísérlet nem mentesít a parkolási díj megfizetésének kötelezettsége alól!
Mi az, hogy Ad-hoc mobil parkolás?

Mindhárom mobil szolgáltatónál lehetőség nyílik külön szerződés megkötése és előzetes díjfizetés nélkül igénybe venni a mobil telefonos parkolási díjfizetést. A szolgáltatás Mobil Vásárlás vagy Emelt díjas szolgáltatások igénybevételére alkalmas hitelkeret, mobilvásálási keret, vagy univerzális egyenleg felhasználásával vehető igénybe! Ha nem biztos benne, hogy megfelel ezen feltételeknek, érdeklődjön a mobil szolgáltatójánál! A szolgáltatás ELSŐ igénybevételekor a rendszámot SMS-ben regisztrálni kell a mobil szolgáltató rendszerében!

Részletek a mobil szolgáltatók honlapjain találhatók (Telenor, T-Mobile Vodafone)
Hogyan kaphatok számlát a befizetett parkolási díjakról?

A szolgáltatás igénybevételéről természetesen számlát is kiállítunk. Minden parkolási jegy alapján számlát adunk, amelyet készpénzzel vettek. Ehhez az automaták által kiadott eredeti parkolási jegyeket (akár többet is egyszerre) személyesen vagy postán az ügyfélszolgálathoz kell eljuttatni, ahol a számlát azonnal kiállítják és átadják illetve postázzák az ügyfeleknek. A készpénzzel vásárolt jegyen "KP" felirat olvasható.

FIGYELEM! A számlákat az APEH Adónemek Főosztálya álásfoglalása alapján csak az adott adóelszámolási időszakon belül lehet kiállítani, ezért visszamenőleg január 20-ig tudunk számlát adni az előző naptári évben váltott parkolójegyekről!

A parkolási díj elszámolásának egyszerűbb formája, ha parkoló kártyát vásárolnak. Ekkor ugyanis mind az ügyfélszolgálaton, mind pedig a szerződéses partnereknél a kártya megvételekor számlát kap a felhasználó. (Természetesen a kártyával vásárolt jegyek után már nem adunk ismételten számlát, hiszen a kártya vásárláskor ez már megtörtént.) A kártyával vásárolt jegyeken "CK" vagy vagy "IT" felirat olvasható.

A mobil telefonos díjfizetés esetében a számlázási információkat a szolgáltatóval kötött szerződés tartalmazza.

Pótdíj kiadással és behajtással kapcsolatos kérdések

Szabálysértés-e ha nem fizetek parkolási díjat?
Nem. A várakozási díjak meg nem fizetése polgári jogi követelést hoz létre, amely a bíróságon követelhető.
Mi a különbség a szabálysértés és a parkolási díjfizetés elmulasztása között?
A szabálysértés olyan jogellenes cselekmény, melyet a jogalkotó szabálysértésnek nyilvánít, s amelynek elkövetőit törvényben meghatározott joghátrány fenyegeti. A parkolási díjfizetés elmulasztását, bár szabályszegés, nem minősítették szabálysértésnek. A díjfizetés elmulasztása pótdíjfizetési kötelezettséggel jár.
Miért kaptam pótdíjat, ha megvásároltam a parkolójegyet?

Az érvényes parkolójegyet ellenőreink csak akkor tudják elfogadni, ha azt a gépjármű első szélvédő üvege mögött, kívülről jól látható helyen (a műszerfalon) és érvényességének ellenőrzését biztosítva, olvasható módon helyezik el. Ha a gépkocsiban látható a jegy, de nem olvasható, mert lefordult stb., a jegyet az ügyfélszolgálaton kell bemutatnia, hogy a pótdíjat törölhessük.

Néhány példa a hibás jegy elhelyezésre:

  • Nem látszik az érvényesség ide
  • Nem látszik a jegyváltás módja
  • Nem látszik a jegyváltás napja
  • Sok jegy, de egyik sem érvényes!
  • Lefordított jegy
Miért kaptam pótdíjat, ha rendelkezem mozgáskorlátozottak parkolási igazolványával?

A mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa kizárólag a mozgáskorlátozott személy szállítására használható. Az érvényes igazolványt ellenőreink csak akkor tudják elfogadni, ha a mozgásában korlátozott személyt szállító jármű szélvédője mögött úgy helyezik el, hogy előlapja az érvényesség és a jogosultság ellenőrzése céljából teljes egészében, tisztán látható.

Ha a mozgásában korlátozott személy eredeti és érvényes parkolási igazolványát a gépjármű első szélvédője mögött elhelyezte, de előlapja az érvényesség és a jogosultság ellenőrzése céljából nem teljes egészében látható, vagy azt a hátlappal felfelé helyezte el, úgy az ellenőrzés napjától számított 5 munkanapos jogvesztő határidőn belül a parkolás üzemeltető ügyfélszolgálati irodájában az ellenőrzéskor regisztrált eredeti parkolási igazolvány utólag bemutatható. Fontos tudni, hogy ezzel a lehetőséggel naptári hónaponként egy alkalommal élhet a gépjármű üzembentartója, ha a bemutatás időpontjában az adott gépjárműre nincs 30 napnál régebbi díj- és pótdíjtartozás.
Az otthon felejtett, kesztyűtartóban (vagy egyéb más helyen) lévő igazolványok utólagosan elfogadására a jogszabály nem ad lehetőséget. Ilyen esetben a várakozási- és pótdíjat meg kell fizetni.

Néhány példa a hibás engedély elhelyezésre:

  • Nem látszanak a kiadási és érvényességi adatok
  • Nem látszik a biztonsági hologramcsík
  • Nem olvasható az érvényességi idő
Miért kaptam felszólító levelet, ha befizettem a pótdíjat?
Gyakori probléma, hogy a pótdíjat késve fizetik be, olyan időpontban, amikor a hatályos rendelet szerint már egy magasabb összeget kellene fizetni. Az ilyen esetekben - bár rendszerünk természetesen kezeli a befizetést - az eseményt nem tudjuk lezárni. A fizetési felszólításon azonban minden esetben csak a különbözet megfizetését kérjük.
Nem emlékszem a felszólításban szereplő eseményekre. Miért nem hamarabb küldték ki a felszólítást?
A parkoló ellenőr a pótdíjazáskor fizetési felszólításokat helyez el a gépkocsin. Ha erre nem érkezik önkéntes befizetés, akkor az üzemeltetőnek magának kell megkeresnie a gépkocsi üzembentartóját. Az adatok beszerzése a központi nyilvántartásból történik. A közúti közlekedési törvény előírásai alapján minden kiadott pótdíjfizetési felszólítás esetében 60 napon belül ki kell küldenünk a felszólító levelet, majd egy éven belül a jogi eljárást is meg kell indítanunk, a Magyar Országos Közjegyzői Kamarához benyújtott fizetési meghagyás kibocsátására irányuló kérelemmel.
Tudja-e a BLKF méltányosságból csökkenteni a fizetendő pótdíj tartozást?
Nem. A fizetendő pótdíjak mértékét törvény szabályozza, az üzemeltető mint jogalkalmazó, nem térhet el ettől.
A gépkocsit nem én használtam. Kinek kell megfizetnie a pótdíjat?
A jelenleg hatályos jogszabályok szerint a pótdíjat mindenkor a gépkocsi tulajdonosának (bejegyzett üzembentartójának) kell megfizetnie. A gépkocsi vezetőjének személye eljárásunkban nem mérvadó. Természetesen az üzembentartó követelheti a tényleges használótól, hogy térítse meg számára az így kifizetett összege
Az események idején a gépkocsi már nem is volt az enyém. Mit tegyek?
Az üzembentartó adatait a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala nyilvántartásából szerezzük be. Ennek megfelelően az üzembentartóként nyilvántartott személynek kell az adatok pontatlanságát igazolnia. Az ilyen panaszokat akkor tudjuk elfogadni, ha az illetékes Önkormányzat által lepecsételt adásvételi szerződés másolatát megküldik számunkra. Lehetőség van egyéb, az adásvétel tényét bizonyító okiratot is bemutatni. A részletekről ügyfélszolgálatunk ad tájékoztatást.
V. kerületi lakos vagyok. Miért kaptam pótdíjfizetési felszólítást?

Az V. kerületi lakosok sem mentesülnek a várakozási díj megfizetése alól automatikusan. Ehhez lakossági várakozási hozzájárulást (közkeletű nevén: engedélyt) kell kiváltaniuk. Az engedély a kiváltás napjától a követő év január 31-ig érvényes, visszamenőleg azonban nem. Az engedély kiváltása előtt tehát a várakozási díjat akkor is meg kell fizetni, ha a járműre a jogszabályok alapján kiváltható az engedély.

Az engedély nem biztosít mentességet a 30/2010 (VI.4) sz. fővárosi rendeletben felsorolt, fővárosi tulajdonú közterületeken! Ezekről a területekről a hozzájárulás kiváltásakor részletes tájékoztatást ad a kerületi önkormányzat.
Soha nem várakozom a kocsival, hanem árut szállítok, rakodok. Miért kaptam felszólítást?
A KRESZ a rakodást nem minősíti várakozásnak, így rakodás esetén valóban nem kell parkolási díjat fizetni. Rakodás esetében csak addig nem minősül várakozásnak a jármű egyhelyben tartózkodása, ameddig a rakodás folyamatos, az ellenőrök láthatják az áru mozgását. A várakozóhelyen hagyott lezárt gépkocsi azonban várakozó jármű, tehát parkolójegyet kell rá váltani.
Ez alól kivétel az az eset, amikor tehergépkocsira kiváltott rakodótárcsával legfeljebb 20 percig lehet várakozni.
Nem találtam pótdíj fizetési felszólítást a gépkocsimon, mégis levelet kaptam a tartozásról. Elegendő tájékoztatás ez?

A Fővárosi Bíróság több alkalommal foglalt állást ebben a kérdésben.

A 2004. szeptember 15-i ítéletében a következőképpen fogalmaz:

"A felhívás helyszínen való kézbesítésével kapcsolatos kifogás körében kiemeli a másodfokú bíróság, hogy a helyben kinyomtatott felhívás hátrahagyásának más módja nincs, hiszen a parkoló őr a gépkocsit fel nem nyithatja, a helyszínen üresen álló gépkocsi alapján a tulajdonos (üzembentartó) nevét, címét megállapítani nem tudja, az pedig nem várható el, hogy a tulajdonost/üzembentartót a helyszínen megvárja." (45. Pf. 22 336/2004.)

A 2005. április 5-én kelt ítélet indokolásában pedig:

"A fizetési felszólítást a parkoló őr másként, mint a szabálytalanul parkoló autó szélvédőjén elhelyezni, nem tudja. Az e kézbesítésből eredő kockázatot azonban a pótdíjazásra okot szolgáltató gépkocsi vezetője köteles viselni." (45. Pf. 632 761/2004.)

További szemponttal egészíti ki a Fővárosi Bíróság álláspontját egy ítéletében, mikor kimondja, hogy

"adatvédelmi szempontból kifejezetten helyes és indokolt a felszólítás elhelyezésének ezen módja. Ugyanis amennyiben a szabálytalanul parkoló autós 30 napon belül jogkövető magatartást tanúsítva befizeti tartozását, adatai nem kerülnek be a társaságok nyilvántartásába".

Hogyan és hol tudok panaszt tenni?

Ügyfélszolálatunkon személyesen ügyfélfogadási időben, vagy írásban a megadott címen.

Tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket, hogy érdemi ügyintézésre csak levél útján, vagy személyesen van lehetőség. Telefonon illetve elektronikus levélben csak tájékoztatás nyújtásra van módunk.

A gépjármű üzembentartója a forgalmi engedély bemutatásával igazolhatja jogosultságát.

Az ügyintézéshez kérjük, szíveskedjen a gépjármű forgalmi engedélyét bemutatni!
Hogyan tudok elutasított panaszom ügyében fellebbezni a BLKF döntése ellen?
A várakozási díjhoz kapcsolódó viták polgári jogi jellegűek. Mindezek alapján az esetleges vitákat bíróság döntheti el.
Milyen törvényes határidőket kell alkalmazni a pótdíjak kezelésekor?

A pótdíjak kiadása és kezelése kapcsán több jogszabályt kell figyelembe venni. Ezek alapvetően az alábbiak: 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről (Kktv), 1999. évi LXXXIV. törvény a közúti közlekedési nyilvántartásról (Kknytv), 1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk), 19/2005 (IV.22) Főv.Kgy.sz. rendelet (rendelet).

A pótdíj beszedését alapvetően két szakaszra lehet osztani. Az első az "anonim szakasz", mikor a önkéntes befizetés történhet. A befizetés 15 napon belül történhet csökkentett díjjal, 15 napon túl pedig emelt összegű díjjal. Az önkéntes fizetési szakaszban nem kezelünk semmilyen személyes adatot!

A második szakaszban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától lekérjük a gépkocsi tulajdonosának vagy üzembentartójának adatait, akit a pótdíjazást követő 60 napon belül levélben felszólítunk a díjfizetésre.

Az egyes események elévülési határideje (ameddig a jogi eljárást meg kell indítani) a 2006. december 22 előtti ügyek esetében 2007. december 22, a későbbi ügyek esetében pedig egy év.

A már megindított jogi eljárások esetében az elévülési idő megszakad!